RETERA STUDIO’S BESTAAT 30 JAAR
Op 1 juni 1991 liep ik de Kamer van Koophandel binnen op de Wal in Eindhoven. Ik schreef me in met mijn eigen bedrijfje, Retera Art Service. De omschrijving bevatte oa ‘het bedrukken van textiel en het ontwerpen van logo’s en tekeningen’.. Tja, daar kon ik alle kanten mee op. De reden dat ik daar binnen was gelopen was dat ik enkele weken daarvoor via bekenden een oude T-shirt zeefdrukmolen had gekocht. Dankzij kameraad Toon, mocht ik in zijn loods in Nuenen deze molen maar ook een oude droogtunnel plaatsen om de drukkerij leven in te gaan blazen. Mijn eerste opdracht was van cafe de herberg uit Zes Gehuchten: 100 T-shirts met het logo in het groen op de borst. De eerste 20 shirts gingen de vuilnisbak in: mislukt. Wat wist ik nou van zeefdrukken? Niks. Toen dit cafe er ook een btw-rekening bij wilde begon het achter de oren krabben al snel… Ik hief dus al btw terwijl de Belastingdienst nog nooit van me had gehoord. Dus na de Kvk melde ik me ook als nieuw lid bij de Belastingdienst. Ik had opeens een eigen (eenmans)zaak.
AMBTENAAR
Maar… ik had nog werk want ik werkte ook als ambtenaar van de gemeente Eindhoven. Alleen daar had ik het wel een beetje gezien. Uiteindelijk ga ik daar in 1996 weg en richt ik me 100% op mijn bedrijfje dat ondertussen een naamsverandering had ondergaan: Retera Studio’s. Niet echt origineel maar het leek een beetje op Disney Studio’s… ach, kunt maar ambities hebben. Ik drukte dag in dag uit T-shirts, jassen, sweaters en petten voor sportclubs en menig cafeetje op het Stratumseind. Er werd nieuwe apparatuur aangeschaft en via omzwervingen van Nuenen, naar Eindhoven (de garage van Godfried) en weer terug naar Nuenen vestigde ik me op Eeneind in een werkruimte van 130M2. Gedurende al deze tijd bedrukte ik wel textiel maar ik had eigenlijk een andere droom: Ik wilde van tekenen kunnen leven. Ik was namelijk al mijn hele leven een tekenaar van cartoons en stripjes. Maar hoe ga je daar nou de kost mee verdienen? Ik had geen idee. Ik kreeg regelmatig wel tekenopdrachtjes dus dat ontwikkelde zich op z’n gemakje buiten het zicht van de drukkerij.
CAPGEMINI
Het zal rond 2002 zijn geweest dat ik via vriend Lodewijk gewezen werd op een oproep van Capgemini in Utrecht waar men cartoonisten zocht. Capgemini… wat is dat nou weer? Na opzoeken wist ik het nog niet maar ik solliciteerde wel. Van de 30 sollicitanten werd ik de uitverkorene! Ik was opeens professioneel tekenaar en wel visualizer tijdens grote denktanks die Capgemini voor haar klanten organiseerde, een zogenaamde ‘stand up cartoonist’. De functie van de drukkerij, namelijk de haas, werd overbodig. Mijn droom kwam uit. Ik kon bijna van de ene dag op de andere leven van tekenen. Binnen een jaar verkocht ik de drukkerij die ik toen toch al bijna 15 jaar had. Gedurende al deze tijd, vooral de drukkerij-tijd was het makkelijk geweest mensen te gaan aannemen. Er was zelfs ooit een aanbod gedaan een VOF op te richten. Maar mijn onderbuik gaf telkens aan dat ik daar geen zin in had. Die gedachte heeft me ook nooit verlaten. Alleen werken heeft zijn beperkingen maar wat mij betreft uiteindelijk meer voordelen, vooral mijn vrijheid.
FOTOGRAFIE
Mijn vrijheid deed ook mijn interesse voor fotografie aanwakkeren. ‘Weet je wat, ik word ook fotograaf’. Een paar goede cursussen die mij de technieken bijbrachten, deed mij ook snel als professioneel fotograaf door het leven gaan, onder het moto: 'doe wat je leuk vindt'. Na 10 jaar ben ik daar uiteindelijk ook weer mee gestopt, omdat een beetje de kost verdienen met fotografie erg moeilijk was..
ANIMATIES
Het tekenen voor Capgemini deed mij in contact komen met de bedrijven die daar hun denk tanks kwamen doen. Daardoor rolde ik ook vaak in de organisaties van deze bedrijven met als gevolg een zeer gedege netwerk. Uit dit netwerk kwam ook steeds vaker de vraag of ik ook animaties kon maken, zogenaamde whiteboard animaties. Ik ben geen ‘neezegger’ dus al snel was ik mijn eerste animatie aan het maken. Dat viel toch een beetje tegen. Ik ben cursussen gaan doen voor hoe bepaalde edit-programma’s te gebruiken. Dat hielp goed. In 2013 maakte ik mijn eerste animatie voor een bedrijf in Dordrecht, CallHosted. En dat was zeker niet de laatste. Tot nu toe zijn ± 230 animaties gemaakt voor bedrijven en overheden in binnen en buitenland. Dat resulteert dan ook dat ik mijn werkzaamheden voor Capgemini moest beëindigen, puur om meer tijd te creëren. Sterker nog, ik ging alleen nog maar animaties maken. Van all-rounder naar specialist. En dat tot op de dag van vandaag.
LOGO'S
Mijn eerste logo, helemaal links, was ontworpen door mijn broer Geert. Daarna veranderde de zaaknaam en veranderde ik het logo na een paar jaar zo nu en dan. De tweede foto geeft het logo weer dat tot op heden gebruikt wordt.